Slaapmeditatie slapen als een roosje

In de zwangerschap heb je het extra nodig om te rusten en te herstellen van een drukke dag en dat is soms best lastig. Je kunt je soms flink overvraagd voelen. Er wordt aan je getrokken, echt tijd voor jezelf nemen schiet er bij in en loslaten klinkt makkelijker dan gedaan. 

Hoe vind je meer momenten voor jezelf? Om gedachten ruimte te geven en ontspannen in slaap te vallen? Het luisteren van een fijne meditatie of verstillende muziek kan je helpen om je gedachten en je lichaam tot rust te laten komen. 

Meditatie: stil zijn bij jezelf 

Mediteren is voor mij een fijne manier om stil te zijn bij mezelf. Ik doe dit vaak met pianomuziek, die me helpt veel meer te landen in wat ik werkelijk voel. Ik luister dan vaak voor het slapen gaan naar mooie muziek of een geleide meditatie. Er bestaan eindeloos veel meditaties. Mijn favorieten deel ik hieronder met je. Je voelt vanzelf wat past bij jou. 

De volgende oefening zou je regelmatig kunnen doen voor jezelf.

Zachte kracht 

Ga lekker liggen en voel hoe je ligt. Zucht een paar keer heel diep. Mag met geluid! Dit helpt je lichaam om overbodige spanning los te laten. Ga je lichaam eens langs. Je benen, hoe liggen ze erbij? Je buik, je billen, je rug, je nek? Voel je ergens spanning? 

Stel jezelf eens de vraag: Zorg ik goed voor mezelf? Ga ik over mijn grenzen heen? Of laat ik over mijn grenzen heen gaan? Waar kan ik meer ruimte innemen voor mezelf? Neem dit als intentie voor de meditatie. 

‘Ik neem mijn ruimte in en durf te staan voor wat ik diep van binnen voel.’ 

Durf de stilte in jezelf toe te laten. Vaak ervaar je eerst weerstand, maar juist onder de weerstand liggen de parels. Oefen hiermee wat voor jou goed voelt. Je zal merken dat het steeds een stukje beter gaat. Ook merk je misschien dat je snel weer bent afgeleid, omdat je gedachten je overal mee naar toe kunnen nemen. 

Je denken stopt nooit, en dat hoeft ook niet. Zie je gedachten als wolkjes. Ze komen rustig voorbij in de grote heldere hemel. Je hoeft er geen aandacht aan te besteden, ze zijn er gewoon. Keer steeds opnieuw zacht weer terug om in jouw stilte te komen. Hier kun je jezelf altijd vinden.

Neem dit moment vaker voor jezelf.

Adem geeft contact met je baby
Je zal merken dat je baby gaat reageren, als je steeds wat dieper inademt. Er gaat namelijk meer zuurstofrijk bloed naar de placenta. Je baby reageert hierop, en zo kun je zelf op een hele fijne manier contact maken.

Fysiologische voordelen van mediteren

  • Mediteren leidt tot een dieper niveau van ontspanning
  • Je bloeddoorstroming neemt toe en je hartslag wordt rustiger
  • Mediteren helpt bij controle over je eigen gedachten
  • Je hebt minder tijd nodig om in slaap te komen
  • Je hebt minder slaap nodig om van slaapgebrek te herstellen
  • Het geeft je lichaam rust om te herstellen
  • Je wordt uitgerust wakker
  • Je komt dichterbij je gevoel

Je kunt een geleide meditatie doen zoals in onderstaand filmpje. Of kies voor ontspannende muziek of een stiltemeditatie. Zoek iets wat bij jou past en help jezelf meer in je lijf te komen. 

  • De pianomeditatie ‘Stil in mij’ is speciaal gemaakt voor Mamalogisch door intuïtief pianist Roger Spees. Om veilig bij jezelf te zijn in stilte. 
  • De tweede video ‘Vertrouw op jezelf’, moedigt je aan om meer vertrouwen te voelen in jezelf. Durf jouw ruimte in te nemen en te staan voor wat je diep van binnen voelt. You can do this!
  • De derde meditatie van Roger Spees, ‘Inner silence’…