Slaapmeditatie: slapen als een roosje

Een moment voor jezelf om gedachten ruimte te geven en ontspannen in slaap te vallen. Na een drukke dag kan een vol hoofd flink blijven doormalen. In de zwangerschap heb je het extra nodig om te rusten en te herstellen van een drukke dag en dat is soms best lastig. Je kunt je soms flink overvraagd voelen. Er wordt aan je getrokken, echt tijd voor jezelf nemen schiet er bij in en loslaten klinkt makkelijker dan gedaan. Het luisteren van een fijne meditatie of verstillende muziek kan je helpen je gedachten tot rust te laten komen en je lichaam te laten ontspannen. 

Slaapmeditatie 

Ze zeggen dat meditatie veel krachtiger is dan slapen en dat mensen die veel mediteren minder uren slaap nodig hebben, omdat hun lichaam én geest helemaal verfrist en verjongd gedurende de meditatie sessies. Mediteren is voor mij een fijne manier om stil te zijn bij mezelf. Ik doe dit vaak door middel van pianomuziek het helpt me veel meer te landen in wat ik werkelijk voel. Ik luister dan vaak voor het slapen gaan naar mooie muziek of een geleide meditatie. Op Youtube vind je vele video’s om te mediteren. Zoek er eentje die bij jou past. Bij de ene stem voel je je prettig de andere wekt juist irritatie op. Je voelt vanzelf wat past bij jou. 

Zachte kracht 

Ga lekker liggen en voel hoe je ligt. Ga je lichaam eens langs. Je benen, hoe liggen ze erbij. Je buik, je billen, je rug, je nek? Voel je ergens spanning? Stel jezelf eens de vraag. Zorg ik goed voor mezelf? Ga ik over mijn grenzen heen? Of laat ik over mijn grenzen heen gaan. Waar ik meer ruimte innemen voor mezelf? Neem dit als intentie voor de meditatie. Ik neem mijn ruimte in en durf te staan voor wat ik diep van binnen voel. Durf de stilte in jezelf toe te laten. Vaak ervaar je eerst weerstand, maar juist onder de weerstand liggen de parels. Oefen hiermee wat voor jou goed voelt. Je zal merken dat het steeds een stukje beter gaat. Ook merk je misschien dat je snel weer bent afgeleid, omdat je gedachten je overal mee naar toe kunnen nemen. Keer zacht weer terug om in de stilte te komen. Neem dit moment vaker voor jezelf.

Ademhaling contact met je baby 

Je zal merken als je steeds wat dieper inademt dat je baby erop gaat reageren. Er gaat namelijk meer zuurstofrijk bloed naar de placenta. Je baby reageert hierop zo kun je zelf op een hele fijne manier contact maken.

Fysologische voordelen van mediteren

  • Het leidt tot een dieper niveau van ontspanning
  • De bloeddoorstroming neemt toe en de hartslag wordt rustiger
  • Helpt bij controle over eigen gedachten
  • Er is minder tijd nodig om in slaap te komen, helpt bij slapeloosheid
  • Er is minder slaap nodig om van slaapgebrek te herstellen
  • Het geeft je lichaam rust om te herstellen
  • Je wordt uitgerust wakker
  • Je komt dichterbij je gevoel

Je kunt een geleide meditatie doen zoals in onderstaand filmpje of ontspannende muziek of doe een stiltemeditatie. Zoek iets wat bij jou past en kom in je lijf. De piaonomeditatie Stil in mij is speciaal gemaakt voor Mamalogisch door intuïtief pianist Roger Spees. Om veilig te zijn bij jezelf in stilte. De tweede video is om meer vertrouwen te voelen in jezelf. In het je ruimte durven innemen en staan voor wat je diep van binnen voelt.